שמירה על תחרות הוגנת היא אתגר ב 2022

עורך דין הגבלים עסקיים ודיני תחרות – שמירה על היתכנותה של תחרות הוגנת

ענף ההגבלים העסקיים בתחום המשפט עוסק בקידום התחרות העסקית בישראל, ואוסר תחרות לא הוגנת. ענף משפטי זה מוכר וידוע בכל העולם, בארה"ב הוא ידוע כ- Antitrust Law ובבריטניה כ- Competition Law. מטרתם של דיני הגבלים עסקיים היא להסיר מגבלות ומכשולים העומדים בדרכה של התחרות החופשית ולמנוע מצב שבו חברה שתפסה מקום דומיננטי תנצל את כוחה לרעה ותהפוך למונופול. מצב גבולי שכזה מתרחש ממש בימים של אמצע שנת 2022 (מאי 2022) בין חברת גוגל לחברת מאצ'.קום – חברת האם של אפליקציות ההיכרויות טינדר ואוקייקיופיד.

תיאור המקרה: מאצ'. קום נגד גוגל

מאצ'.קום – חברת האם של אפליקציות ההיכרויות טינדר ואוקייקיופיד, מציעה את האפליקציות שלה להורדה בגוגל פליי (google play), חנות האפליקציות של גוגל. לאחרונה התגלע מאבק בין שתי החברות, לאחר שבעקבות תביעות שהגישו חברות נוספות נגד גוגל, גם מאצ'.קום טענה כי גוגל מפרה את דיני ההגבלים העסקיים הפדרליים והמדינתיים בכך שהיא מנסה לחייב את משתמשי האפליקציות להשתמש במערכת התשלומים שלה, ולא בזאת שלהן. הטענה המרכזית היא כי גוגל מנצלת, לכאורה, את כוחה ואת מעמדה בכך שהיא מאיימת על החברות המציעות את האפליקציות שלהן בחנות האפליקציות שלה תוכן האיום הוא, שאם בעלות האפליקציות לא יעברו למערכת התשלומים של גוגל ולא יעבירו 30% מההכנסות שיתקבלו לגוגל עצמה  – היא תסיר את האפליקציות מהחנות ולא תאפשר למשתמשים להוריד אותן דרכה.    

גוגל מצדה טוענת, כי מאצ'.קום מנסה להתחמק מלשלם את חובותיה, היינו – את 30 האחוזים שהיא אמורה לשלם על הכנסותיה, וכי מערכת התשלומים שלה תוכל לספק למשתמשים את כל הפיצ'רים שמספקות מערכות התשלומים של החברות עצמן.

אין ספק כי מדובר כאן במקרה מורכב מאוד מכל הבחינות, וצריך לגשת אליו מאוד הזהירות. 

כמובן שאת שתי החברות צריך לייצג עורך דין הגבלים עסקיים ודיני תחרות המתמחה בתחום ובקיא בדינים ובחוקים המוחלים בארה"ב. יש לבחון לעומק את טענות התובעת, מאצ'.קום, אל מול טענותיה של גוגל, תוך התייחסות לכך שמדובר באחת החברות החזקות בעולם ועשיית כל הנדרש על מנת להמשיך לאפשר את התחרות ההוגנת ולא לאפשר לחברה אחת להוות קרטל או מונופול.

חשוב לקחת בחשבון את העובדה כי כבר הוגשו תביעות דומות על ידי חברות אחרות, מה שהופך את הטענות, לכאורה, ליותר מבוססות. מאידך, אינטרסים יש תניד בשני הצדדים, ולכן צריך לבחון את המקרה המסוים הזה לעומק, ולהתקדם לאט לאט עד לקבלת ההחלטות המשפטיות והפוליטיות הנכונות.

כפי שניתן לראות, עבודתו של עורך דין הגבלים עסקיים ודיני תחרות היא עבודה מאוד מורכבת המחייבת קודם כל הבנה מעמיקה בדיני ההגבלים במדינה, לצד הליכה בין טיפות האינטרסים והאינטריגות הקיימות תמיד בשוק העסקי וכמובן – קבלת החלטות המותאמות למקרה עצמו. יהיה מעניין לבחון את ההתפתחויות במקרה הספציפי הזה, בו מעורבות חברות גדולות ומוכרות כי אין ספק שההחלטות במקרה זה ישפיעו גם על העתיד לבוא. 

  

 

שתפו חברים

צור קשר עם עו"ד

תחומי ייעוץ משפטי נוספים

המטרה שלנו היא לעזור לאנשים בצורה המקצועית ביותר. זהו עיקרון בסיסי בכל תיק או פניה וזו גם הסיבה להצלחה שלנו. פנה אלינו עוד היום לייעוץ משפטי.

תחומי התמחות

Newsletter

הירשם לניוזלטר של היועץ המשפטי