ייעוץ משפטי רישום כוזב במסמכי תאגיד

הרעה בתנאי עבודה תביעת מעסיק

רישום כוזב במסמכי תאגיד

תחת מונח המטריה של "עבירות צווארון לבן" ניתן למצוא רישום כוזב במסמכי תאגיד, שמוגדר כעבירה פלילית. בעת האשמה בעבירה הזו, חשוב להיערך במהרה ולדעת כיצד להתגונן בצורה הטובה ביותר מול מערכת המשפט.

מה זה רישום כוזב במסמכי תאגיד?

רישום כוזב במסמכי תאגיד יושב תחת חוק העונשין של ישראל (בפרק שנוגע למרמה, סחיטה ועושק). כל בעל תפקיד, לרבות מנהל, מייסד, או פקיד בתאגיד שרושם פרט לא נכון במסמכי תאגיד מתוך כוונה לרמות מבצע בעצם עבירה פלילית:

סעיף 9א לחוק: "מייסד, מנהל, חבר או פקיד של תאגיד הרושם, או גורם לרישום, פרט כוזבב מסמך של התאגיד, בכוונה לרמות, או נמנע מלרשום בו פרט אשר היה עליו לרשמו, בכוונה לרמות, דינו – מאסר חמש שנים; לעניין סעיף זה וסעיפים 9ב ו-9ג, "תאגיד" – לרבות תאגיד העומד להיווסד."

פעולת הרישום השגוי נתפסת כפעולה שמטרתה לרמות את השותפים העסקיים של תאגידים, והיא כוללת הצעות מחיר כוזבות, אי-רישום של קבלות, הימנעות מרישום פרט חשוב בהסכם תאגידי, ורישומים כוזבים נוספים. לחילופין, גם אי-רישום של מידע חיוני נחשב כרישום כוזב במסמכי תאגיד.

חקירות על רישומים כוזבים

כאשר עולה חשד על רישום כוזב במסמכי תאגיד, האדם שבוצעה כלפיו (לכאורה) פעולה לא שקופה או אדם שחתם על הסכם עם אדם אחר יכול להגיש תביעה. במקרים הללו, כאשר נמסר מידע שגוי או הוסתר מידע מגורם מסוים, החשוד יזומן לחקירה.

במקרה שבו החשוד נמצא אשם בעבירות שמיוחסות לו, הוא עלול לקבל חמש שנות מאסר כעונש על מעשיו.

מה ההבדל בין זיוף לרישום כוזב?

מלבד רישום כוזב, ישנה עבירה של זיוף; עבירות מהסוג הזה כוללות יצירה של מסמכים שהמידע בהם מטעה ושקרי בכוונה תחילה. בעבירות מהסוג הזה ניתן למצוא זיוף של צ'קים, שטרות כסף, וגם מסמכים אלקטרוניים. בעוד שרישום כוזב מתייחס למסמכי תאגיד, זיוף מתייחס למכלול גדול יותר של זיופים, לאו דווקא בתאגידים.

תחת החוק, הפקת זיופים ושימוש בזיופים אינם נבדלים זה מזה. העונש על העבירה הזו הוא בין 3-5 שנים, בהתאם לחומרתה. בנוסף, אלו שנמצאים אשמים בזיוף עומדים בפני עונשים כלכליים כבדים אם כתוצאה מפשעם הופק רווח כלכלי גדול.

בין שמדובר ברישום כוזב או בזיוף, ההאשמות הללו עלולות להחתים את שמם של החשודים, ואף להביא למאסר ממושך. כדי למנוע קבלה של העונש המרבי, חשוב להצטייד בעורך דין בעל ניסיון בתחום שיודע כיצד להתמודד עם המורכבויות של התיקים הללו. כבר בעת העלאת החשד, התייעצו עם עורך דין, והיו מוכנים לבאות בצורה הטובה ביותר ותוך שימוש בהגנה משפטית איכותית בכל צעד.

שתפו חברים

צור קשר עם עו"ד

תחומי ייעוץ משפטי נוספים

המטרה שלנו היא לעזור לאנשים בצורה המקצועית ביותר. זהו עיקרון בסיסי בכל תיק או פניה וזו גם הסיבה להצלחה שלנו. פנה אלינו עוד היום לייעוץ משפטי.

תחומי התמחות

Newsletter

הירשם לניוזלטר של היועץ המשפטי